Skolēni jaunās nodarbībās aicināti iepazīt fotogrāfiju kā mediju

Publicēts: 20.02.2023.

Nodarbība “Veiksme vai prasme? Kā uzņemt labu attēlu”

Fotogrāfijas izglītības platforma ISSP programmā “Latvijas skolas soma” aicina skolēnus iepazīt laikmetīgo fotogrāfiju jaunās nodarbībās. Skolēniem būs iespēja izprast vizuāla stāsta veidošanu un fotogrāfiju kā mediju, kā arī iepazīties ar dažādiem Latvijas laikmetīgās fotogrāfijas autoru darbiem. Nodarbības pieejamas gan ISSP telpā, Marijas ielā 13 k-3, Rīgā, gan izbraukumos skolās.

“Pirmie soļi foto stāsta veidošanā”, 1.–4. klasei

Nodarbībā fotogrāfs Reinis Hofmanis iepazīstina skolēnus ar vizuāla stāsta veidošanu viena attēla ietvaros. Skolēni uzzina, kas ir fotogrāfija, kādas ir šī medija iespējas. Iepazīstoties ar mākslinieka Gustava Kluča darbiem, skolēni gūst ieskatu foto montāžas un kolāžas tehnikās, kuras praktiskajā daļā paši pielieto, lai veidotu vizuālu stāstu no Latvijas laikmetīgo fotogrāfu darbiem (Kristīnes Madjares, Ivetas Gabaliņas, Andreja Strokina, Evitas Gozes, Kristīnes Krauzes Sluckas u.c). Šādā veidā skolēni attīsta savu radošo domāšanu, veido vizuālo izpratni un netiešā veidā uzzina par Latvijas laikmetīgās fotogrāfijas autoriem.

Nodarbības noslēgumā tiek izveidota improvizēta izstāde un izveidotās kolāžas tiek pārrunātas.

“Veiksme vai prasme? Kā uzņemt labu attēlu”, 5.–9. klasei

Vai pastāv perfekts attēls? Kas ir nepieciešams, lai attēls būtu labs? Nodarbībā skolēni tiek iepazīstināti ar kompozīcijas tehnikām, kas tiek izmantotas jebkādu attēlu veidošanā. Aplūkojot Ivara Grāvleja darbu “Noderīgi padomi fotogrāfiem” (2016), skolēni atraktīvā veidā izzinās fotografēšanas “likumus” un domās par priekšnosacījumiem veiksmīgam attēlam. Iepazīstoties arī ar Edvarda Burtinska un Ansela Adamsa darbiem, skolēniem tiks parādītas dažādas kompozīcijas tehnikas, kas tiek izmantotas, lai panāktu mākslinieciski pievilcīgus un sabiedrībā atzītus attēlus. Tiks aplūkoti tādi jēdzieni kā gaisma, laiks, ekspozīcija, asums, asuma dziļums, zelta griezums u.c.

Nodarbība veidota interaktīva, iesaistot jauniešus satura veidošanā un izmantojot dažādas aplikācijas mācību procesā. Apgūtās zināšanas nodarbībā tiek pielietotas praksē, veicot radošu foto uzdevumu.

“Kas ir laikmetīgā māksla un laikmetīgā fotogrāfija?”, 5.–12. klasei

Nodarbībā skolēni atraktīvā un radošā veidā tiek iepazīstināti ar jēdzienu “laikmetīgā māksla”, īpašu uzmanību pievēršot Latvijas laikmetīgās fotogrāfijas autoriem un viņu darbiem. Dalībnieki, piedaloties spēlē “Laikmetīgās mākslas rēbuss”, tiek rosināti interpretēt attēlus, šādā veidā trenējot vizuālo lasītprasmi un konceptuālo domāšanu. Pēc spēles redzētie attēli tiek pārrunāti un skolēni tiek iepazīstināti ar to autoriem un viņu darbiem – Ivars Grāvlejs, Arnis Balčus, Andrejs Strokins, Diāna Tamane, Iveta Gabaliņa, Annemarija Gulbe, Reinis Hofmanis, Ieva Epnere u.c.

Nodarbības otrajā daļā jaunieši tiek aicināti piedalīties diskusijā par šo mākslinieku darbiem, to nozīmi Latvijas kultūrā un savu izpratni par to, kas ir laikmetīgā māksla.

Pēc nodarbības skolēni saņem instrukciju patstāvīga radošā mājas darba veikšanai un ir aicināti to iesniegt, sūtot elektroniski uz skola@issp.lv. Jauniešu darbi pēc tam tiks publicēti ISSP Jauniešu skolas Instagram kontā.

Kontaktinformācija:

Līga Stibe, e-pasts: liga@issp.lv, tel. nr.: 29197627

Plašāk par citām ISSP nodarbībām programmā “Latvijas skolas soma”: http://www.isspskola.lv/lv/programma-jauniesiem/skolas-soma