Šī mēneša pieredzes stāsts par izrāžu repertuāru jauniešiem un neērtajām tēmām uz skatuves. Noslēdzoties teātru sezonai, par Liepājas teātra un kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” attiecībām 2023./2024. gada sezonā dalās valdes locekle Eva Ciekurze.
“Ikviena sistēma iestrādājas pamazām, un droši vien nupat ir tas laiks, kad varam teikt, ka kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma” kļuvusi saprotama, konsekventa un kalpo uzstādītajam mērķim. Laikam jau būtiskākais ir atlasīt, auditēt un fiksēt saturu, kuru par programmas naudu drīkst iegūt, citādi līdzekļi ne vienmēr tiek izlietoti augstvērtīgam un kvalitatīvam kultūras saturam.“
Liepājas teātri programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 2023./2024. gada sezonā apmeklējuši 4793 skolēni un 305 skolotāji, izvēloties visdažādākās repertuāra izrādes – kopā 23. Lai iegādātos ieejas biļetes, teātra darbinieki novērojuši, ka skolas meklē un aizvien biežāk atrod iespēju plānot līdzekļus tā, lai skolēnam vienā semestrī ir pieejams, piemēram, teātris, kur biļete maksā dārgāk, bet otrā – kāda individuāli vadīta norise vai muzeja apmeklējums, kam izmaksas ir zemākas.
Liepājas teātra repertuārā atrodamas dažādas izrādes dažādu vecumu skatītājiem. Jaunākiem bērniem veidotas, piemēram, izrādes “Sniegbaltīte un septiņi rūķīši”, “Patakoļako un teātra visums”. Tāpat ir izrādes, ko teātris piedāvā tieši jauniešu auditorijai – “YEN”, “Ziloņa dziesma”, “Vairs nevienu”. Plānojot repertuāru, teātris īpaši domā par datuma un izrādes sākuma laika izvēli, jo nu jau zina un respektē skolu intereses un vajadzības.
Tas ietver arī jaunas satikšanās vietas un skolēniem aktuālas tēmas. Izrāde “Vairs nevienu”* (režisors Dmitrijs Petrenko) nenotiek teātrī, bet dodas uz skolām. Izrādē tiek runāts par pusaudžu pašnāvību tēmu. Tās materiālu radījis un katrā izrādē klātesošs ir pusaudžu psihoterapeits Nils Sakss Konstatinovs.
*Programmas “Latvijas skolas soma” veidotajā pieredzes stāstā “Kultūra ir mans mīlestības lauciņš” izrādi minējusi arī skolotāja Sigita Stefana: “Man pašai “norāva jumtu” šī izrāde. Tādā ziņā, ka es padomāju par sevi kā skolotāju, mammu, vecāku un par to, ko mēs vispār darām ar mūsu bērniem. Kas notiek viņos? Cik daudz mēs viņiem palīdzam vai nepalīdzam? [..] Pēc izrādes zvanīja viena puiša, kurš arī šobrīd ir sevis meklējumos, mamma un prasīja man, vai es nezinu kādu psihoterapeitu. Mēs pārrunājām šo situāciju, un viņa skaidroja, ka izrāde viņas dēlu ir ļoti ietekmējusi. Viņa jau pati apzinājās, ka tas ir nepieciešams, bet dēls vienmēr norādījis, ka šāda palīdzība nav nepieciešama. Man nesen ar šo puisi bija saruna, un viņš teica, ka, pateicoties šai izrādei, sapratis, kāda loma ir psihoterapeitam, cik ļoti tas var palīdzēt. Viņš grib mainīties, nezina kā, bet tagad iet uz nodarbībām, strādā ar sevis un ir sapratis – “palīdzēt sev varu tikai es pats”.”
“Taču skolas labprāt izvēlas arī “parastās” teātra repertuāra izrādes, par ko priecājamies, jo tas parāda gan interesi par teātra mākslu kopumā, gan prasmi izdarīt izvēli no visa piedāvājuma, nevis ņemt tikai “mērķēto” produktu.”
Sezonas noslēgumā režisors Jānis Znotiņš, kurš mērķtiecīgi veido izrādes tieši jauniešu auditorijai, Liepājas teātrī iestudēja izrādi “Mīlestības vārdā”, kas tīši nosaukta gluži tāpat, kā Dr. Jāņa Zālīša grāmata pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados, un programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros gaidīs skolēnus nākamajā sezonā. Izrāde runā ar jauniešiem par seksu un kritiski paraugās uz “tradicionālo attiecību” jēdzienu.
“Liepājas teātris programmā “Latvijas skolas somas” ir darbojies no paša sākuma. Programma ļoti palīdz veidot komunikāciju ar izglītības iestādēm, ir konkrētas personas, kas iestādēs ar programmu strādā un ar tām sadarbojas teātra pārdošanas speciālisti. Esam arī piedalījušies Valsts kultūrkapitāla fonda mērķprogrammas “Programmas “Latvijas skolas soma“ satura radīšana” konkursos. Tā, piemēram, 2019. gadā tapa mācībizrāde “Kā top teātris?”, kas galu galā izrādījās ļoti vērtīgs formāts gan teātrim, gan izglītības iestādēm pandēmijas ierobežojumu laikā (attālināti platformas “Zoom” formātā), jo izglītojoši un saistoši pastāstīja par teātra mazāk redzamo pusi – kā tad mēs tiekam līdz teātra izrādei un cik daudz teātra tapšanā ir iesaistīto.”
“Šī diena bija nenormāli forša!”: skolu pieredzes stāsti Liepājas teātrī
Liepājas teātri, izmantojot valsts piešķirto finansējumu programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros, lielākoties apmeklē Kurzemes reģionā esošās skolas, taču ne tikai. Piedāvājam ieskatu dažos pieredzes stāstos un skolēnu atmiņām par piedzīvojumiem teātrī.
Liepājas Liedaga vidusskolas 2.b klases skolēni
“Teātra izrāde bija ļoti aizraujoša un mūsdienīga, interesanta aktieru spēle. Bērniem ļoti patika neparastā izrāde. Pats labākais, ka pasakas beigas tika pārveidotas uz vēl labāko nobeigumu ar lielāku jēgu.”
Uz izrādi devušies arī Liepājas 7. vidusskolas 240 sākumskolas skolēni.
“Pateicoties programmai “Latvijas skolas soma”, daudzi bērni pirmo reizi apmeklēja Liepājas teātri.“
Uz izrādi “Patakoļako un teātra visums” 5. martā bija atbraukuši V. Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas skolēni, un viņi to vērtē atzinīgi.
“8.b klases skolēns Adrians iesaka apmeklēt šo izrādi arī citiem, jo var iegūt jaunus izteicienus, savukārt Annika iesaka padomāt katram par savām dzīves vērtībām un uzdevumiem. Dairim patika reps, kas bija izrādes laikā, bet Miķelim skatuves noformējums. Aleksis min, ka nevienu minūti nebija garlaicīgi.“
Šo izrādi apmeklējuši arī citi skolēni no:
Vilgāles sākumskolas
Liepājas Piemares pamatskolas
Liepājas Rietumkrasta vidusskolas
Zentas Mauriņas Grobiņas vidusskolas
“Bērnu laimīgās acis, smaidi un skaļie aplausi izteica vērtējumu: “Superīgi, teātris ir tik liels! Vai tas tiešām bija Renārs Kaupers, kurš dziedāja un spēlēja? Lieliski, ka varēju uz skatuves nofotografēties kopā ar aktieriem. Šī diena bija nenormāli forša!“
Liepājas teātra piedāvājums programmā “Latvijas skolas soma”:
Liepājas teātra repertuāra izrādes
Ielūkojies Liepājas teātra aizkulisēs
Plašāka informācija: liepajasteatris.lv